Projekter
TUR-22 0118 - Power to eXperience – Vejen til en lokal og bæredygtig helårsturisme
Start 01-10-2022 til 31-12-2024
Den gode oplevelse skaber meromsætning, genbesøg samt anbefalinger til venner og familie. Alle sammen vigtige skridt på vejen til en turisme vi kan leve af og leve med hele året rundt.
Derfor vil dette projekt fokusere på at styrke vores digitale og analoge gæsteservice samt arbejde med udviklingen af de lokale stedbundne oplevelser, som gæsterne bliver mødt med udenfor hovedsæsonen.
For at lykkes med denne opgave ligger projektet op til en stærk lokal forankring, bl.a. ved inddragelse af lokale borgergrupper, turistforeninger, handelsstandsforeninger og det brede erhverv. Dette ud fra læresætningen om, at vi hver for sig kan noget, men at vi sammen kan det hele.
Samtidig er projektet med til at sikre, at turismen bliver til mere end en silo for erhvervsvækst, men også får lov at komme til sin ret som en katalysator for den lokale samfundsudvikling.
Projektet retter sig især mod følgende indsatsområder:
- Grøn og bæredygtig turisme igennem geografisk spredning og sæsonforlængelse.
- Strategisk sammenhæng og tværgående samarbejder på tværs af landet.
- Stedbunden, lokal oplevelsesudvikling og fokus på adgang til naturen.
- Viden- og databaseret udvikling samt innovativ brug af teknologi ved at løfte de digitale kompetencer og dataindsamling (gæsteundersøgelse).
-Investering i et attraktivt turismeprodukt udenfor hovedsæsonen.
Projektet gennemføres i samarbejde med
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Dansk Kyst- og Naturturisme
Destination Vadehavskysten
Destination Sjælland
TUR-23-0153 – Jagten på ”de grønne idealister”
Start 01-09-2023 til 31-12-2025
Projektet retter sig mod turistmæssige potentialer og udfordringer på vestkysten, hvor der er et særligt fokus på den målgruppe, der defineres som ”de grønne idealister”. I projektet er aktiviteterne opdelt i fire spor.
SPOR 1: AUTOCAMPERE OG DERES BRUGERE
I dette spor skal der arbejdes med autocampersegmentet som bl.a. handler om arbejdet med de mange, som lige nu ikke er i balance med de lokale forhold. Der ligger et voksende potentiale i dette segment, og de er begyndt at besøge kystdestinationerne i endnu højere grad. Målet er at bidrage til kommercielle løsninger af de udfordringer, der er i kommunerne ift. autocampere. Hertil skal der findes gode løsninger/produkter til turisterne, der kommer i autocampere. Endelig er der en indsats mht. tilgængeliggørelse af information og synligheden om autocamperproduktet.
SPOR 2: DET BÆREDYGTIGE FERIEHUS OG DETS EJERE
Dette spor omhandler fremtidens bæredygtige feriehus, hvor fokus er på øget benyttelse af feriehuset hele året rundt samt på energioptimering, klimatilpasning, biodiversitet og øget kvalitet.
SPOR 3: DATA OG ANALYSE
Formålet med data og analyseindsatsen er at skabe indsigt og viden til erhvervet og destinationerne, der kan bruges til handling i de tre øvrige spor i projektet.
SPOR 4: INTERNATIONAL MARKEDSFØRING
Der bliver afviklet en række strategiske markedsføringsindsatser i samarbejde med VisitDenmark. Det sker med afsæt i den nationale brandfortælling “Land of Everyday Wonder”. Målgruppen er 30+ voksende par med/uden børn. Der bliver prioriteret markederne (NO, DE & NL) samt en autocamperindsats på det franske marked (Europas næststørste marked for autocampere).
Projektet gennemføres i samarbejde med
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Dansk Kyst- og Naturturisme
Destination Vesterhavet
Destination Vadehavskysten
VisitDenmark
Feriehusudlejernes Brancheforening
TUR-24 0204 – Vestkystoplevelser der gør indtryk og efterlader positive aftryk
Start 01-10-2024 til 31-12-2026
Projektet ‘Vestkystoplevelser, der gør indtryk og efterlader positive aftryk’ har fokus på at udvikle events og oplevelser hele året rundt og derved fremme liv langs kysten og i handelsbyerne ved at koble turismen, naturoplevelserne og bylivet stærkere sammen. Vi vil øge oplevelsesudbuddet for vores gæster i tæt samarbejde med bl.a. turismeerhvervet, detailhandlen og lokale foreninger, gøre det til en bedre forretning for vores erhverv og samtidig skabe et stærkere fællesskab omkring beskyttelsen af vores natur. I naturlig forlængelse af udviklingssporene vil vi sætte ind med en øget international marketingindsats, ligesom vi årligt vil spørge vores gæster om tilfredsheden med vores produkt og hvor vi kan blive bedre. Således
bidrager projektet til bæredygtig udvikling inden for vestkystturismen, samt styrker Vestkysten som en førende destination for bæredygtig kyst- og naturturisme.
Gennem projektsporene i denne ansøgning tager vi de næste skridt på Vestkystens rejse mod en grønnere og mere bæredygtig destination, der tilgodeser målgruppen 'De grønne idealister' og adresserer en stigende efterspørgsel på oplevelser i- og udenfor den klassiske hovedsæson.
Projektet ‘Vestkystoplevelser, der gør indtryk og efterlader positive aftryk’ har fokus på at udvikle events og gode oplevelser hele året rundt, samt fremme livet langs kysten og i handelsbyerne ved at koble turismen, naturen og bylivet stærkere sammen, ligesom projektet samlet set sigter efter at styrke den økonomiske bæredygtighed i den enkelte virksomhed.
Alt i alt bidrager projektet altså i særdeleshed til social, økonomisk og miljøteknisk bæredygtighed og digital turismeudvikling, men det styrker også Vestkysten som en førende destination for bæredygtig kyst- og naturturisme i sin helhed.
Projektet gennemføres i samarbejde med
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Dansk Kyst- og Naturturisme
Destination Vesterhavet
Destination Vadehavskysten
VisitDenmark
Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse